Vi har de evner, som vi skal bruge

Min søns spilleglæde, inspirerede mig på et tidspunkt til, at jeg nu ofte bruger ordene “Skill”, og “Level”, når jeg ønsker, at han forstår formålet med at dygtiggøre sig og lære nye ting i skolen og øve sig, selvom det kan føles svært.

På samme måde, som at vi har brug for at tilegne os værktøjer, for at kunne bevæge os videre fra det level, vi er på.

Vi får udfordringer, som er muligheder for at give os nye skills og evner, og når vi føler, at noget er uoverskueligt, så kan det være, at det er fordi, der er nogle ekstra værdifulde skills, som vi har brug for at tilegne os, før vi kan bevæge os videre til næste level.

Det kan også nogle gange se ud som om, at lige så snart vi er færdige med et level og tror, at nu kan vi lige lægge os lidt ned og trække vejret, ja så kommer der bare en ny udfordring, der kræver, at vi skal udvikle endnu flere skills.

Men hvis vi ser det, som at vi altid er på vores vej, og jo mindre vi sætter modstand og barrierer op, jo lettere bliver det, at tilegne os de nye evner, som booster os og kan inkasseres til vores værktøjskasse. Eller give os følelsen af en raketmotor eller et usynligt skjold, der virker ekstra powerfuldt, i intense perioder.

Jeg tror på, at hvis vi vælger, at se det mere som en leg, så vil det også begynde at føles, mere som en leg.

Vores børn kaster sig med glæde ud i at nå højere og højere levels, velvidende, at det ikke altid er let – og bliver det for let, så vil de hurtigt komme til at kede sig og finde et nyt spil, der vil udfordre dem mere …
Læs hele blogindlægget. »